1 Efektivní firmaChaos zabíjí efektivní práci

V chaosu nejde určit priority. Když úkoly nemají svůj řád, jen těžko se buduje spolupráce a produktivita. Místo výsledků pak přichází stres.

Vstoupila jsem do firmy, k níž chovám velkou úctu a respekt. Mám ráda lidi, které zde potkávám, i výrobky, které za jejich úsilím stojí. Pracujeme společně na tom, jak na pracovištích odbourat přílišný stres a tím snížit fluktuaci.

Pomalu se noříme do procesů a nacházíme úlomky mozaiky, která nabízí celkový obraz. Lidé jsou na svou firmu hrdí, mají rádi svou práci, jsou zvyklí na změny, které jsou součástí jejich každodenní práce. Jenže vývoj posledních let úplně rozvrtal organizaci práce a její řízení. Jeden pracovník reportuje dvěma nadřízeným, někteří pracovníci stejného oddělení mají různé vedoucí. Máme hlavní zdroj chaosu! Vedoucí rozesetí po světě, kteří neslaďují priority, cíle a směr každého jednoho lokálního oddělení ani obchodní jednotky. To je ten nejtěžší balvan na psychiku těchto pracovníků. Našla se příčina a situace se začala řešit.

Je ale mnoho dalších firem, ve kterých zmatek zabíjí vztahy, produktivitu a efektivitu práce. Třeba si lidé uvnitř firmy zmatek ani neuvědomují. Jen cítí napětí, stres, přepracování a možná nedostatečné uspokojení z pracovních výsledků.

Co s tím?!

Znalost firemního cíle a transparentní smysluplné dílčí cíle pro aktuální chvíli. Srozumitelné procesy, s nimiž se může každý ztotožnit. To jsou jistoty, které nás chrání před nadměrným stresem.

Bez struktury a priorit plýtváme energií vykonáváním nedůležité zbytečné práce. Ztrácíme motivaci lidí, přicházíme o jejich angažovanost a zodpovědnost. Přicházíme o kontinuitu a užitečné nápady.

Příliš pevná struktura má ovšem obdobný efekt. A proto se ptám: Kde končí pružnost a začíná zmatek? Kde končí kreativita a začíná balast? Tenká hranice, jejíž překročení mění efektivitu na nepořádek.

 

Čtěte víc o tom, jak pracovat smysluplně a efektivně: Udělejte krok ke změně – veďte efektivní firmu