Efektivní firmaCo rozhodně nesmí chybět dobrému šéfovi

Úspěšný manažer se neustále zajímá o druhé. Bez toho je jeho skvělá strategie nebo tvrdá práce oslabena. Všichni potřebujeme utvrzení o své důležitosti. Jdeme za tím, kdo nám jej dává!

Dočetla jsem životopisnou knihu o Lvu Davidoviči Trockim. Mé dějepisné znalosti jsou celkově mizerné, a tak jsem chtěla načerpat pár historických fakt. To nikdy neuškodí. Kromě nových znalostí a souvislostí mi knížka nabídla i manažerské zamyšlení:

Proč úspěšného revolucionáře Trockiho porazil Stalin?

Trockij byl filozof, intelektuál a skvělý řečník. Svými slovy strhával davy. Dokázal vybudovat Rudou armádu bez vojenského vzdělání, protože uměl dát na slova těch, co se v tom vyznají, a neváhal se vypravit za vojáky jakkoliv daleko. Byl druhým mužem revoluce. Významným a obdivovaným, stejně jako Lenin (ponechme stranou, že šlo o naivní obdiv k myšlence hrůzného komunismu, která nachází své obdivovatele dodnes, bohužel).

Po smrti Lenina ale získal mezi lidmi navrch Stalin. Během revoluce nebyl nijak významně aktivní. Jeho vzdělání a intelekt nestály za řeč. Byl zákulisním hráčem. Velmi dobře věděl, co chtějí druzí slyšet, a pořádně toho využíval. A to je, zdá se mi, klíč k jeho výhře.

Stalin pořádal pitky, během nichž se neformálně spřádaly důležité okamžiky. Trockij alkohol téměř nepil a nekouřil, sešlosti obdobného druhu nebyly pro něj. Trockij vnímal lidi kolem sebe jako „služebníky oddané cíli, nikoliv jako bytosti s vlastními právy a zásluhami“. Dokázal s každým brilantně mluvit o záměrech, plánech a smyslu konání, ale s nikým nedokázal vést uvolněnou konverzaci. Přišla mu jako plané řeči a ztráta času. Byl příliš zaměřený na cíl a nevnímal život skrze příběhy a osudy jednotlivců.

Vyšel mi z toho důležitý závěr: Při vedení druhých nelze spoléhat na intelekt a zásluhy. Když jde o víc, vyhrává ten, kdo lidem kolem sebe dokáže dát pocit osobní důležitosti. Z hlediska výsledku, bohužel, není už tolik rozhodující, jestli je zájem o druhého účelový nebo upřímný.

Takže jedna věc je jistá: Zájmem o druhé, projevovaný třeba během pár nepracovních slov u kafe nebo na chodbě, je pro leadery klíčem k úspěchu. Bez toho jejich skvělé strategické myšlení, brilantní řečnictví a tvrdá práce ztrácejí své body.

 

Čtěte víc o tom, jak pracovat smysluplně a efektivně: Udělejte krok ke změně – veďte efektivní firmu